Piano pedalen uitleg in 3 stappen

Piano pedalen, je piano heeft er vaak twee of drie van. Het rechterpedaal is het sustain pedaal oftewel het galm pedaal. Als je deze indrukt blijft de toets namelijk doorklinken nadat je hem hebt losgelaten.

De linker pedalen dempt juist de klank van de toets. Als je dit linkerpedaal indrukt komen in de klankkast de hamertjes dichterbij de snaren, waardoor deze er met minder kracht op komt als je een toets aanslaat. En als je piano ook een middelste pedaal heeft worden de toetsen nog meer gedempt door tussen de hamertjes en de snaren een vilten laagje te hangen, dit wordt daarom ook wel het oefen pedaal genoemd.

Deze twee dempende pedalen heb je natuurlijk niet nodig voor je keyboard of digitale piano, omdat je een volumeknop hebt. Wel zijn er los elektronische pedalen te koop om het sustain pedaal, dus het galmpedaal na te bootsen. Deze is al te koop vanaf 10 euro! In het volgende stappenplan hebben we het over het sustain pedaal, welke je indrukt met je rechtervoet.

Het piano pedaal gebruiken in 3 stappen

Volg deze drie stappen om ook gebruik te maken van het galm pedaal en je pianospel naar een hoger niveau te brengen. Het is misschien even wennen om ook je rechtervoet te laten meewerken tijdens het spelen, maar je zult merken dat dit al heel snel een automatisme wordt.

Stap 1: indrukken van het pedaal

Op het moment dat je met twee handen piano speelt, speel je met links de akkoorden en met rechts de melodie. Voor de timing van het pedaal let je op je linkerhand, omdat deze akkoorden speelt. Als je het eerste akkoord aanslaat in een liedje, zorg je dat je het galm pedaal (het rechter pedaal dus) al iets van te voren al indrukt zodat je zeker weet dat deze helemaal ingedrukt is als je begint met spelen.

Stap 2: het loslaten van het pedaal

Pas op het moment dat je een nieuw akkoord aanslaat, laat je het pedaal even kort los. Niet eerder, want dan galmen de toetsen niet mooi door en valt er een stilte. Maar ook niet later, want dan klinkt het nieuwe akkoord door het oude akkoord heen en wordt het een warboel.

Stap 3: het opnieuw indrukken van het pedaal

Nadat je het pedaal kort hebt losgelaten, druk je deze direct weer in. Dus als het pedaal helemaal omhoog is gekomen, druk je deze weer rustig opnieuw in. Qua timing is dit dus net na je een nieuw akkoord hebt aangeslagen. Je hoeft dit opnieuw indrukken niet extreem snel te doen, maar dit doe je gewoon gecontroleerd en rustig. Maar wel direct, je wacht dus niet onnodig lang. In de praktijk zal het loslaten van je pedaal dus ongeveer een kwart seconde duren. Dit hoef je niet te timen, want dit gaat meestal natuurlijk.

Als je het sustain pedaal nog niet gebruikt is dat een gemiste kans! Dit is namelijk de meest makkelijke manier om een eenvoudig liedje heel mooi te laten klinken. Ideaal dus als je beginner bent 🙂

Luister maar eens naar het liedje van Ludovico Einaudi in de video hierboven. Ik speel ‘m eerst zonder pedaal en daarna met. Hoor je het verschil?

En, gebruik jij al je pedaal? Laat het me weten in een reactie hieronder!

Comment Section

12 reacties op “Piano pedalen uitleg in 3 stappen

Door Van den Borre Julien op 28 juni 2015

Ok ik heb dat al geleerd mijn digitale piano heeft drie pedalen in de clasieke manier word dat aangegeven met een volle lijn
Dank Voor Dit Bericht

Door Steven op 29 juni 2015

Ja dat klopt, in bladmuziek wordt het pedaal aangeduid met een lijn, met een punt op het moment dat het pedaal even kort losgelaten moet worden: _______/\_________/\_________

Door René Bosch op 29 juni 2015

ik heb heel vroeger piano gespeeld, maar toen zonder les. Vandaar dat ik dat – nu ik op latere leeftijd weer ben begonnen – wil rechtzetten.
Over het pedaal …. Ik heb dat eigenlijk altijd gebruikt, maar kan als geen ander bevestigen, dat er ook een groot gevaar bestaat: verkeerd gebruik van het pedaal.
Namelijk om vingerzetting fouten te verdoezelen. Om dus de piano door te laten klinken als met je vingers in de knoop komt, omdat je niet op de juiste vinger aanwijzingen hebt gelet. Is het niet zo dat het aanleren van correcte vingerzetting nog veel belangrijker is voor het mooi klinken van een liedje? Om maar te zwijgen van je algemene niveau, dat zonder juiste vingerzettingen nooit zo ver zal komen?

Door Steven op 29 juni 2015

Beste René, leuk te horen dat je het piano spelen weer oppakt! Uiteraard is vingerzetting belangrijker dan pedaal gebruik, alsmede het algemene niveau. Je zult mij ook zeker niet horen zeggen dat het pedaal het belangrijkste is. Wel is het de makkelijkste tip die ik heb om je piano spel indrukwekkender te laten klinken, mooier dan dat het zonder pedaal klinkt.

Het pedaal zou enigszins gebruikt kunnen worden om schoonheidsfoutjes te laten “blenden” met de overige toetsen, echter mooi is het niet want je blijft die foutjes horen en dit zou je natuurlijk altijd moeten voorkomen. Aan de andere kant zou dit geen reden moeten zijn om geen pedaal te gebruiken, want zonder pedaal vind ik persoonlijk de meeste piano stukken te droog en staccato klinken. Wat we wellicht wel kunnen meenemen van je verhaal is dat het een goed idee is dat als je oefent, je dit zonder pedaal probeert te doen, zodat je altijd exact hoort wat je speelt. Om vervolgens als je het stuk foutloos kunt spelen je het pedaal wel gebruikt en je op die manier de sterren van de hemel speelt 🙂

Door René Bosch op 29 juni 2015

Begrijp me niet verkeerd Steven, ik wilde zeker niet het gebruik van het pedaal ontmoedigen. Wilde alleen even wijzen op de gevaren van onoordeelkundig gebruik. Ben zelf in die val getrapt vroeger en merk nu ook dat je dat er maar weer moeilijk uit krijgt.

Door Steven op 29 juni 2015

Heb je helemaal gelijk in, René! Dank voor de toevoeging 🙂

Door Madelein Linders op 29 juni 2015

Bedankt steven, wat betreft de uitleg over de pedalen, ik
Begreep dat vroeger helemaal verkeerd, ik trapte maar
Wat in, in de pedalen, daardoor speelde ik veel te hard, nu
Begrijp ik het 10 keer beter. Het zit ‘m in het wisselen van
De akkoorden, gespeeld met je linkerhand.
Ik trapte op de rechterpedaal tegelijk met mijn rechterhand op
De piano, ik vraag me wel af, of dat foute boel is dat de
Akkoorden door elkaar heen klinken. Zo heb ik dat vroeger
Geleerd, en daar ik altijd moeite mee gehad.
Groetjes madelein

Door Steven op 29 juni 2015

Fijn dat het je nu wel duidelijk is, Madelein! 🙂 Akkoorden horen inderdaad nooit door elkaar te klinken. Succes ermee!

Door André ter Bogt op 10 april 2016

Hallo Steven,
Bedankt voor de tip.
Ik speel keyboard en heb net gisteren een sustainpedaal gekocht.
Maak veel gebruik van de linkerhand begeleidingsfiguren die ik middels jouw cursus heb geleerd.
Vond ik in het begin ook
giga moeilijk, maar begint al aardig een automatisme te worden. jouw tip komt als geroepen.

Door Steven op 9 mei 2016

Kijk, dat zijn mooie berichten André! Graag gedaan, goed om te horen dat het met regelmatig oefenen steeds meer een automatisme begint te worden. Ga zo door! Groeten, Steven

Door Sarah op 19 september 2016

Mijn rechter pedaal gebruik ik eigenlijk altijd, maar mijn linker pedaal lijkt voor mij wat zinloos. Ik hoor namelijk echt 0 verschil tussen met en zonder linker pedaal… :). Wel jammer voor de buren, ik had de piano graag wat zachter gewild!

Door Steven op 21 september 2016

Dag Sarah, je zou eigenlijk eens voor de grap de klep van je piano open moeten zetten terwijl je het linkerpedaal indrukt om te kijken wat er gebeurd: of de hamertjes zouden dichterbij de snaren moeten komen te staan (waardoor ze met een minder harde vaart tegen de snaren komen, waardoor het zachter klinkt) of er zou een vilten lapje tussen de snaren en hamertjes moeten komen (waardoor de tonen nog zachter en wat doffer klinken). Het zou zomaar kunnen dat het lapje eruit is gevallen of dat er iets anders stuk is binnen in de piano. Een piano stemmer (of misschien jij zelf wel) kan dit makkelijk oplossen als je ziet waar het probleem zit. Succes! 🙂 Groet, Steven

Plaats een reactie

*