Piano leren spelen moeilijk? Volg deze 6 tips

Piano leren spelen wordt door veel mensen als moeilijk ervaren. Alhoewel het niet een instrument is wat je binnen een paar dagen onder de knie zult hebben, ben je wel in staat om binnen enkele weken een aardig liedje te spelen, mits je regelmatig oefent natuurlijk.

Hoe? Volg deze 6 tips en je zult sneller en mooier piano leren spelen:

Tip 1: Piano leren spelen op basis van akkoorden

Piano Leren spelen op basis van akkoorden

In deze video leg ik uit hoe je snel piano kunt leren spelen met behulp van akkoorden

Je kunt grofweg op twee manieren piano leren spelen: via bladmuziek of via akkoorden. Alhoewel ik erken dat voor sommige (met name klassieke) pianostukken bladmuziek onmisbaar is, is het piano leren spelen met behulp van akkoorden verreweg de makkelijkste. En, naar mijn mening, ook het mooiste.

Elk liedje bestaat uit akkoorden (gespeeld met de linkerhand) en de melodie (gespeeld met de rechterhand). Akkoorden vormen de basis, bestaande uit drie of meer toetsen die tegelijk worden aangeslagen (meestal drie). Speel er een melodie bij en je hebt een liedje! Bovendien kun je je eigen moeilijkheidsgraad aanhouden door het makkelijk te houden door het akkoord tegelijk aan te slaan, of je kunt juist moeilijkere varianten gebruiken, zoals bijvoorbeeld een arpeggio (oftewel een gebroken akkoord, waarbij je de toetsen apart, om de beurt aanslaat).

Piano leren spelen vanaf bladmuziek is een stuk moeilijker omdat de linkerhand geen vaste akkoorden speelt. Sterker nog, de linkerhand speelt vaak een soort moeilijke tegenmelodie en is nooit hetzelfde, in tegenstelling tot akkoorden.

Tip 2: Oefen iedere dag

Het beste is als je elke dag ongeveer een kwartiertje tot een halfuur oefent. Als je net begint met het piano leren spelen, moeten je vingers nog heel erg wennen aan de beweging van het aanslaan van de toetsen. Ook het samen navigeren van de linker- en de rechterhand is iets wat in het begin nog heel onwennig voelt.

Juist door regelmatig te oefenen zal het allemaal steeds soepeler gaan en zul je met sprongen vooruit gaan. Oefen je één keer in de week is het heel moeilijk om je vingers te laten wennen en moet je eigenlijk elke keer opnieuw beginnen. Ook het oefenen van uren achter elkaar heeft op een gegeven moment steeds minder zin. Beter is dus om het op te delen in elke dag maximaal een kwartier tot halfuurtje voor een optimaal resultaat!

Tip 3: Speel alleen wat je mooi vindt

Toen ik vroeger les had, moest ik alleen maar -in mijn ogen- lelijke oefenliedjes spelen. Het raakte me niet, het deed me niets en dan wordt het echt heel moeilijk om vol te houden. Heel soms zat er een liedje tussen die ik wel mooi vond klinken en daar kon ik vervolgens geen genoeg van krijgen, waarna mijn lerares vol bewondering een week later aanhoorde wat ik geleerd had. 

Op een gegeven moment ben ik dan ook gestopt met lessen, maar ik ben nooit gestopt met piano spelen. Toen ik de basis eenmaal kende speelde ik alleen maar liedjes die ik mooi vond. Dit motiveerde mij enorm waardoor ik na het stoppen met pianoles ironisch genoeg alleen maar beter ben geworden

Tip 4: Neem pianoles

Deze tip lijkt een logische, maar naar aanleiding van de vorige tip is het erg belangrijk dat de pianolessen wel bij je passen! Een privé pianoleraar is een uitstekende stok achter de deur en kan je een goede persoonlijke begeleiding geven. Neem wel een keer een proefles van te voren om te zien of het klikt en om te horen of er ook ruimte is om liedjes te leren spelen die jij mooi vindt, of dat er alleen maar plaats is voor theorie en oefentunes.

Heb je geen geld of tijd  voor een pianoleraar aan huis, is een online cursus piano leren spelen een prima alternatief. Door middel van instructievideo’s en E-books kun je op die manier in je eigen tijd en tempo de cursus volgen. Ook hierbij is het belangrijk dat de proeflessen je aanspreken. Wij hebben daarom een gratis starterscursus ontwikkelt bestaande uit 10 lessen met 10 video’s, waarvoor je je onderaan dit blog kunt aanmelden.

Tip 5: Koop een metronoom

Eén van de meest onderschatte zaken bij het leren piano spelen is een metronoom. Dit is een apparaatje wat in een vast tempo tikjes of piepjes afgeeft, zodat jij in de maat een liedje kan leren spelen. Een metronoom kun je kopen voor een paar tientjes bij een muziekwinkel, of je kunt een online metronoom op het internet opzoeken of als app downloaden op je smartphone of tablet.

Met name bij het leren piano spelen met twee handen tegelijk is een metronoom onmisbaar. Vaak zie je dat de ene hand sneller of juist langzamer speelt dan de andere hand en een metronoom zorgt ervoor dat je dit makkelijker kunt timen. Als alternatief kun je ook mee tikken met je voet of hardop mee tellen. 

Tip 6: Zoek een inspiratiebron

Mijn inspiratiebron was vroeger mijn opa, wiens piano ik heb geërfd. Ook had ik een grijs gedraaide CD van piano virtuoos Jan Vayne. Deze twee mensen zorgden ervoor dat ik ging piano spelen en dat ik bleef volhouden. Als je geen duidelijk doel voor ogen hebt, als je niet hoort waar je naar toe wilt, is het een stuk moeilijker piano leren spelen. Eén van mijn inspiratiebronnen nu is Evan Duffy, een jonge Amerikaan die bestaande top 40 en dance nummers omtovert tot de mooiste improvisatie stukken op de piano, zoek hem maar eens op YouTube!

Ik ben erg benieuwd naar jouw eigen ervaring: vind jij het moeilijk om piano te leren spelen? En wat vind je dan vooral moeilijk, waar loop je met name op vast? Laat het me hieronder in een reactie weten en misschien kan ik je helpen. Ondertussen vind je hier de allereerste video uit de gratis Starterscursus (bestaande uit 10 lessen) waarvoor je je onderaan dit artikel kunt inschrijven om piano te leren spelen:

Comment Section

50 reacties op “Piano leren spelen moeilijk? Volg deze 6 tips

Door jozef op 26 mei 2013

Dag Steven het gaat al vrij goed ik speel al
Mieke heeft een lammetje met 2 handen met de akkoorden & bijna even goed met gebroken akkoorden want ons muziek groep noemt het gebroken akkoord
dank zij u methode van leren en veel geduld probeer ik ook onze liedjes te spelen

muzikale groeten van Jozef De Weerdt

Door Steven op 5 juni 2013

Fijn dat het al zo goed gaat, Jozef! Zo moeilijk is het helemaal niet om piano te leren spelen, zolang je maar genoeg oefent 😉

Ga zo door!

Door Marjolein op 5 juni 2013

Ik wil ZOOOOO graag leren piano spelen maar als ik de boeken voor mij zie duizelen de noten voor mijn hoofd.
Ik kan niet in één oogopslag zien waar elke noot voor staat en waar de toets zich bevind.
En doordat het gaat duizelen raak ik enorm gedemotiveerd en daar baal ik dan weer zo ontzettend van.

Ik ben een noten dialect zeg maar ik wil het zo graag.

Door annet op 14 maart 2017

Wat je kan doen met simpele melodietjes is eerst de noten eronder schrijven( bv A, E, G enz) en dan kleine stukjes tegelijk oefenen. Eerst langzaam aan die nootjes weten te vinden en dan kan je vandaar uitbreiden. Dit heeft mij in het begin geholpen met de noten. Uiteindelijk ga je ze herkennen zonder dat je ze uitschrijft

Door Eddie op 4 februari 2014

Hoi Steven, ik wil ook beginnen het leren spelen. Ik heb nog geen piano of keyboard en wil ook niet het risico nemen om veel geld te spenderen, terwijl het nog niet zeker is of het me lukt. Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een (digitale) piano of keyboard? Mvg, Eddie Mosselman.

Door Steven op 11 februari 2014

Beste Eddie, als je niet veel geld wilt uitgeven maar je wil toch het echte piano gevoel hebben, kun je het beste voor een digitale piano gaan. Zelf ben ik erg fan van Roland, maar ook andere merken zoals Yamaha, Kawai en Korg zijn ook goed. Het belangrijkste hierbij is dat JIJ de klank mooi vind en (als je al wel een beetje kunt spelen) de aanslag lekker vind. Op een digitale piano kun je zeer goed piano leren spelen.

Een digitale piano heb je al vanaf enkele honderden euro’s, maar de kwalitatief goede beginnen bij zo’n 1000 euro. Op marktplaats vind je er ook veel en kun je er zo een voor de helft van de prijs een vinden. Let er alleen wel op voor je de digitale piano meeneemt dat alle toetsen het doen 🙂

Vind je dit alsnog te duur kun je als beginner ook prima starten op een keyboard, voor 300-500 euro heb je mooie keyboards, maar ook hiervoor geld weer dat je ze tweedehands ook genoeg kunt vinden. Let er alleen wel op dat de aanslag van een keyboard een stuk lichter is dan een echte piano en je misschien na een halfjaar al behoefte hebt aan een digitale piano of echte piano als je echt verder wil met piano leren spelen, maar zoals gezegd: ook op een keyboard kun je een mooie start maken!

Heb je enkele duizenden euro’s te besteden? Dan kun je al kijken naar een mooi instap model piano. Hiervoor geldt dat je voor 5.000-10.000 al goede modellen kunt vinden. Maar ook hierbij kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Ik hoop dat je hiermee een beetje inzicht heb gekregen in wat je zoekt. Op http://PianoShop.nl kun je eens rondkijken naar verschillende types en modellen, want als je hier slaag krijg je er direct een gratis complete cursus piano leren spelen cadeau bij van ons, succes ermee!

Met een muzikale groet,
Steven

Door Martha op 6 maart 2016

Dag Steven.
Zijn er ook lesmethoden voor de linkerhand?

groet van Marthao

Door Steven op 15 maart 2016

Dag Marthao, alle lesmethoden die er zijn gelden voor zowel links als rechts. Een goede oefening om de vingervlugheid te verbeteren is het (steeds sneller) spelen van een toonladder. Deze kun je dus ook met links veelvuldig oefenen, om zo beter te worden. Vaak gaat de linkerhand wat moeizamer als je rechts bent, dus dan is dit een handige tip. Dat gezegd hebbende: links heeft het vaak wel wat makkelijker met het spelen van akkoorden, in tegen stelling tot rechts die soms snelle melodieën moet spelen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes gewenst! Groet, Steven

Door Anneke op 13 februari 2014

Stevan ik heb een kleindochter van 6 jaar die graag achter de piano zit en het spelen wil leren.
Heb je voor kinderen ook een speciaal programma?

Door Steven op 14 februari 2014

Ik heb helaas geen aangepast programma voor kinderen, maar omdat alles in eenvoudige en heldere taal is uitgelegd kunnen ook kinderen dit programma prima volgen. Onze jongste cursist is nu acht jaar. Als uw kleindochter zes jaar is kan het wel heel leuk zijn om samen de cursus te volgen, om op die manier met extra begeleiding en wellicht wat kleinere stapjes de lessen door te nemen. Zo steekt u ook nog wat op en kunnen jullie samen leren piano spelen 🙂

Door Jasmien op 19 augustus 2014

hallo,
ik ben momenteel river flows in you van Yiruma aan het leren.
maar ik leer altijd muziekstukken via youtube, want dan zie je welke toets je moet indrukken.
dus nooit met partituren of akkoorden.
is dit een goeie manier van leren of zou ik beter muziekstukken leren via partituren?
mvg, jasmien

Door Steven op 15 september 2014

Hoi Jasmien, grappig genoeg is mijn hele Naspelen Programma gericht op dat principe 🙂 Dus ik speel precies voor wat iemand moet aanslaan, wat heel makkelijk werkt. Ik leg daarbij wel uit waarom je een bepaalde toets zou moeten aanslaan, dus je leert ook echt begrijpen hoe akkoorden werken en op die manier leer je steeds sneller liedjes naspelen. De kwaliteit op Youtube is wel erg wisselend, dus let wel op van wat je leert van wie.

Piano leren spelen vanaf bladmuziek kan ook heel goed, deze manier van leren spelen hanteren ze vaak op een muziekschool. Bij deze klassieke manier van lesgeven duurt het echter wel wat langer voordat je een liedje leert spelen.

Hoe dan ook, veel succes gewenst, Jasmien!

Groet,
Steven

Door Joris op 14 september 2014

Hallo, wat een goed artikel dit. Zoals je al aangeeft aan het begin kun je akkoorden of met bladmuziek piano leren spelen. Ikzelf ben begonnen met akkoorden omdat je heel snel al een echt liedje kunt spelen, toch mis ik het nu dat ik geen bladmuziek kan lezen, maar ik vind mezelf te oud om het nu nog aan te leren (ik ben 48). Heeft u nog andere tips voor mij?

Door Steven op 15 september 2014

Hallo Joris, goed te horen dat je wat hebt gehad aan dit artikel! Als je verder piano wil leren spelen met behulp van bladmuziek is dat zeker niet te laat! Ik heb diverse cursisten van ver in de 70, waarmee vergeleken u nog een jonkie bent 😉 Onze basiscursus gaat in op piano leren spelen met behulp van akkoorden en in onze vervolgcursus gaan we uitgebreid in op het notenschrift: deze kan ik u dus zeker aanraden! Deze twee zijn helaas niet apart te koop, maar ik weet zeker dat u ook nog veel zult leren in de basiscursus. Succes!

Door bo huwaert op 8 oktober 2014

Hallo,

ik zit nu in miijn tweede jaar piano maar ik zie het eventjes niet meer zitten. In heb zo het gevoel dat ik op hetzelfde niveau blijf hangen. Het vergt soms ook veel moeite wanneer ik een iets moeilijker stuk meekrijg. En ik het het gevoel dat mijn niveau heel laag ligt qua muziekstukjes. Ik ben ten einde raad 🙁 en denk aan stoppen. Ik wil het zo graag goed kunnen maar het lukt me niet zo goed. Iemand tips?

Groetjes Bo

Door Steven op 10 december 2014

Hoi Bo, dat is vervelend om te horen! Met alles wat je wilt leren, dus ook met het leren piano spelen, zul je af en toe merken dat je op een zogeheten plateau komt waarin je even niet vooruit gaat. Naast een goede didactische opbouw is het meest belangrijke je motivatie. Probeer dan ook eens een liedje te leren spelen waar je helemaal gek van bent en die misschien iets boven je huidige niveau is. Je zult merken doordat je het een mooi liedje vindt je vaker zult oefenen en dus sneller vooruitgang zult maken. Belangrijk is natuurlijk niet een te moeilijk liedje uit te kiezen waardoor het gaat frustreren. Op mijn website vindt je er een aantal, maar ook in mijn PianoPro Programma zitten al ruim 70 instructievideo’s waarin ik je toets voor toets een liedje leer naspelen, opgedeeld in verschillende niveau’s. Misschien is dat wat voor je. Hoe dan ook, heel veel succes gewenst!

Door M op 20 oktober 2014

Ik zou echt heel erg graag piano willen spelen van bladmuziek. Maar wanneer ik probeer de noten te spelen merk ik dat de linkerhand erg moeizaam gaat en ik de noten door elkaar haal met de noten van de g balk, als u begrijpt wat ik bedoel. Wanneer ik van youtube filmpjes liedjes leer zoals bijvoorbeeld River flows in you, dan leer ik het veel sneller. Alleen is daarvan het nadeel dat ik bij ieder liedje helemaal opnieuw moet beginnen en wanneer ik noten zou kunnen lezen het wat makkelijker zou gaan.. Ik zit dus een beetje in een dilemma. Ik speel het liefst al wat moeilijkere stukken maar de bladmuziek daarvan is onleesbaar voor me, en om nou te beginnen met vader jacob zie ik ook niet zo zitten……. Hoe los ik dit nou op? Toch via youtube of toch noten… En hoe dan?

Door Steven op 10 december 2014

Goede vraag, het beste is om met beide methodes piano te leren spelen. In eerste instantie is het belangrijk dat je je akkoorden goed leert kennen en vloeiend leert spelen. Op het moment dat je dan een instructievideo bekijkt waarin je een liedje leert naspelen, zul je deze veel sneller oppakken, misschien nog wel sneller dan vanaf bladmuziek. Bladmuziek moet je immers ontleden en in een instructievideo zie en hoor je direct hoe je het moet spelen. Dat gezegd hebbende kan het ook zeer waardevol zijn om vanaf bladmuziek te kunnen spelen. In die volgorde zul je ook sneller iets van bladmuziek kunnen spelen omdat je begrijpt wat je speelt, omdat je akkoorden beter begrijpt. In mijn PianoPro Programma worden je dan ook eerst akkoorden geleerd en heb je keuze uit ruim 70 naspeel video’s, maar zul je in de vervolgcursus ook noten leren lezen. Hoe dan ook, heel veel succes gewenst!

Door Monique op 9 november 2014

hallo,

Ik ben net begonnen met keyboard spelen. Maar ik vind het nog heel lastig om met 2 handen tegelijk te spelen. Heeft u hier nog tips voor? Zelf heb kijk ik ook liever op youtube welke toesten ik moet aanslaan i.p.v bladmuziek
Groetjes

Door Steven op 26 november 2014

Hoi Monique, goede vraag! Als beginnende pianist is het een van de moeilijkere dingen als je gaat piano leren spelen: het samen laten werken van je linker- en rechterhand. Een metronoom is hierbij een handig hulpmiddel en dit stappenplan [klik hier]. Succes ermee!

Door barbara op 9 april 2015

Hallo!!
super handige tips. ik heb ze gelijk toegepast en ik merk dat het piano spelen veel beter gaat. Zelfs mijn piano leraar is het opgevallen!

Door Steven op 13 april 2015

Hallo Barbara, wat leuk om te horen! Er zijn inderdaad meerdere mensen die deze online lessen combineren met een offline pianoleraar voor een stok achter de deur, maar een mooier compliment kan je van je pianoleraar niet krijgen. Ga zo door! 🙂

Door sandra op 31 mei 2015

heb al aardig veel geleerd en leer elke dag weer bij .maar geef vooral de moed niet op .

Door hilde op 31 mei 2015

Hoi Steven,
Ik had het pianospelen laten versloffen, oei oei, maar jouw cursus inspireert me nu weer opnieuw te starten en leuke melodieën te ontdekken.
Ook vind ik het top dat akkoorden het uitgangspunt vormen.
Ik ga weer aan de slag !

Door Ashley op 31 mei 2015

Hallo,

Ik ben nu sinds een week begonnen met keyboard spelen. Begonnen met een bladmuziek boekje voor beginners maar dat wordt toch op een gegeven moment niet duidelijk genoeg uit gelegd waardoor het te moeilijk is. Nu met uw filmpjes begonnen en nu kan ik zelfs al Sam Smith – stay with me spelen. Echt super fijn uitgelegd! Wel jammer dat I would stay – krezip op een andere manier is uitgelegd (voor mij niet duidelijk welke noten) gaat net iets te snel zo. Misschien dat dat nog wel komt aangezien ik net begonnen ben. De akkoorden kan ik nog niet tegelijk met de melodie spelen en het goede tempo aanhouden is ook nog lastig dus een metronoom kopen is een goede tip!

Gr. Ashley

Door Diana Banse - Fruyt van Hertog. op 31 mei 2015

Hallo Steven,2 weken geleden heeft mijn man mijn jeugddroom verwezenlijkt.
Ik heb nu een piano en ga vanaf morgen de cursus van je volgend.
Ik hoop binnen een afzienbare tijd mijn eigen muziek te kunnen componeren 😉 haha.Een metronoom winnen zou dus fantastisch zijn en zeker op zijn plek zijn.
Vriendelijke groet
Diana

Door Heine Hut op 11 oktober 2015

Hallo Diana
Vraag; heb jij vroeger midden jaren 70 mogelijk in het Groningse Zevenhuizen gewoond?
Vr.Gr. H.Hut

Door Karla op 31 mei 2015

Hallo Steven,

Ik herken je ervaring dat je veel makkelijker piano leert spelen als je leuke liedjes speelt!! Ook ik had vroeger een docent die mij niet wist te inspireren en waar ik (voor mijn doen) saaie nummers van moest spelen. Toen ik 14 was en mocht stoppen met de lessen deed ik dat direct. Onlangs kochten mijn man en ik (op zijn aandringen) een piano. En wat bleek: piano spelen is hartstikke leuk!! En je leert enorm snel als je het idd vaak doet en je liedjes speelt die je leuk vind! Ik heb mijn man onlangs een beginners van jou cadeau gedaan en als onze kids oud genoeg zijn dan gaan ze ook op les. Zo is de liefde voor de piano in ons gezin (weer opnieuw) gaan bloeien!

En bedankt voor de tip voor een metronoom! Dat had ik nog nooit geprobeerd. Heel apart!! Thnx.

Groet Karla

Door Connie op 31 mei 2015

Goede tip de metronoomapp. Ga ik op zoeken!

Door Lilien op 4 juni 2015

Beste Steven,

Heel veel dank voor je tips en de info over akkoorden.
Ik denk dat het vooral om doorzettingsvermogen gaat. Jij bent daar een goed voorbeeld van. Ik vind het prijzenswaardig dat ze je zo goed inzet om een ieder die piano wil leren spelen, te helpen.
Ik heb weer inspiratie om elke dag te oefenen.
Hartelijke groet,
Lilien

Door Steven op 15 juni 2015

Beste Lilien, jij heel veel dank voor je mooie compliment! Het doet me erg goed dat je hierdoor inspiratie krijgt om elke dag te oefenen, mij geeft dit ook weer inspiratie om hiermee door te gaan! 🙂 Bedankt en groet, Steven

Door toon logger op 29 juni 2015

Beste steven. Ik heb een probleem met mijn handen.de vingers willen niet meer zo goed reuma.Heb me pas toch een keyboard gekocht om wat te doen op dat ding. Heb vroeger clarinet gespeeld maar dat gaat ook niet meer. Ik ben 79 jaar maar de muziek is super om te doen.Weet jij een manier om toch iets te leren spelen.vast bedankt toon

Door Steven op 29 juni 2015

Beste Toon, wat vervelend om te horen. Ik heb meerdere cursisten op leeftijd die hinder ondervinden van reuma. Het piano spelen geeft sommigen echter juist verlichting omdat de vingers in beweging blijven. Ik ben echter geen specialist op dit gebied, dus ik kan je er helaas niet meer over vertellen. Sterkte gewenst en ik hoop dat u er toch nog plezier uithaalt!

Door j.caspers op 8 augustus 2015

Kan je ook beginnen met een keyboard? Daar is ook meer op mogelijk dacht ik qua geluiden. Dit om het leuk te maken in het begin van leren spelen? En is de toetsaanslag dan hetzelfde als de piano?

Door Steven op 16 augustus 2015

Dag Jan, je kunt zeker ook beginnen met een keyboard. Let er dan wel op dat deze minimaal 60 toetsen heeft, zodat je geen toetsen tekort komt als je piano wilt leren spelen.

Een keyboard heeft inderdaad meer mogelijkheden, je kunt als het ware een hele band mee laten spelen! Dit valt echter buiten onze website en cursus, wij concentreren ons enkel op mensen die willen leren piano spelen, wat dus overigens ook prima kan op een keyboard!

De toetsaanslag is toch wel iets anders op een piano, want de toetsen op een akoestische piano zijn wat zwaarder dan die van een keyboard om aan te slaan. Zou je dus overstappen van een keyboard naar een piano kan dat soms even wennen zijn. Een digitale piano benaderd deze al een stuk beter door de zogeheten gewogen toetsen, waardoor het net een echte piano lijkt. Dat neemt niet weg dat het prijskaartje op een keyboard een stuk gunstiger is en dat het soms best leuk kan zijn om met de mogelijkheden van een keyboard te spelen, vroeger heb ik daar ook best wat plezier aan beleeft 🙂

Hoe dan ook, veel succes met je keuze en natuurlijk veel plezier gewenst met het spelen!

Door Kasper op 26 augustus 2015

Hoi Steven,

Wat een geweldig werk lever jij hier! En het meeste nog gratis ook! Zelf begin ik net met pianospelen en voor elk dingetje, hoe klein ook, waar ik tegenaan loop vind ik de uitkomst hier op jouw site. De 10 gratis lessen zijn een prima basis voor mijn lessen die aankomende donderdag beginnen. Vorige week heb ik een digitale piano aangeschaft en met behulp van de basis uit jouw lessen kom ik nu al een aardig eindje 🙂

Keep on going! Ik zal zeker nog vele malen terugkeren op deze site voor nog meer informatie en tips. Bedankt!

Groeten van Kasper

Door Steven op 30 augustus 2015

Hoi Kasper, wat een geweldig compliment! Je vat eigenlijk in één mooie reactie precies samen wat ik probeer te bereiken met mijn website met alle artikelen en video’s 🙂 Thanks!

En jij heel veel succes met je lessen donderdag!

Door Femke Lijsten op 21 september 2015

Wat een verhelderende tips! Ik moet nog beginnen maar het lijkt me inderdaad een hele goede optie om alleen liedjes te spelen die ik mooi vind, dan zit er uiteraard meer drive achter om het mooi te kunnen. Vroeger heb ik dwarsfluit gespeeld en ik vond het een ramp om de simpele oude deuntjes de hele tijd te spelen daar ben ik dan ook snel mee gestopt.. Bedankt voor je tips!

Door Steven op 28 september 2015

Fijn om te horen dat deze tips zo verhelderend voor je zijn, Femke!

En inderdaad, het spelen van liedjes die je mooi vindt motiveert enorm. En ik kan me voorstellen dat je vroeger op les “dwars” lag als je weer eens simpele oude deuntjes moest spelen 🙂

Heel veel succes in ieder geval met mijn lessen en video’s, ga zo door!

Door Lisa op 26 september 2015

Beste Steven,
Je bent egt geweldig! Ik heb super veel van jou liedjes geleerd.
Ik ben nu ook op les gegaan. Het gaat al super goed!
Hartelijk dank voor alles!!

Hartelijke groet Lisa

Door Steven op 28 september 2015

Beste Lisa,

Dank voor je mooie compliment! Dat hoor ik natuurlijk graag hoe geweldig ik wel niet ben 🙂
Ik vind het super om te horen dat je nu op les bent gegaan en dat het zo goed gaat. Jij bedankt voor je leuke berichtje en succes met de lessen!

Groeten,
Steven

Door Maureen op 5 februari 2016

Hallo Steven,
Ik wil graag piano leren spelen. Ik denk dat jou manier mij wel aanspreekt. Ik wil begeleiden met keyboard en instrumentaal begeleiding. Ik denk dat ik snel kan leren omdat ik zelf al gitaar speelt en al gevoel voor muziek hebt. Ik wil de tien lessen proberen. Maar geldt dan de aktie nog tot na 7 februari
Vriendelijke groeten Maureen

Door Steven op 17 februari 2016

Leuk te horen dat je interesse in de cursus hebt, Maureen! En inderdaad, omdat je al gitaar speelt zul je het ongetwijfeld sneller oppakken. Gitaristen maken immers al goed gebruik van akkoorden, daar kunnen pianisten nog wat van leren 🙂

Ik kan van te voren niet zeggen wanneer we welke actie voeren, maar meestal hanteren we een vaste lage prijs via deze pagina >>

Hoe dan ook, succes met het keyboard spelen en je begeleiding hierin! Groet, Steven

Door Diet Peet (vr) op 14 maart 2016

Beste Steven, ik hoop dat je mij raad kunt geven. In 2009 ben ik, na ca. 47 jaar, weer op pianoles gegaan op de muziekschool. Ik krijg individueel les. 40 min. in de 2 weken. Maar naarmate ik langer op les zit, wordt mijn spel slechter. Tijdens de les maak ik enorm veel fouten, meer dan tijdens het oefenen. Het lukt me gewoon niet om een stuk ‘aardig’ te spelen. Dat frustreert mij enorm. De motivatie is er wel. De docente heeft eindeloos geduld met me. Ze weet dat ik (bijna) elke dag oefen. De stukken zoeken we samen uit, daar ligt het ook niet aan. Misschien de leeftijd (66 jaar)? Ik hoop dat je een tip/advies voor me hebt.

Door Steven op 15 maart 2016

Beste Diet, wat vervelend om te horen dat je het gevoel hebt dat je spel slechter wordt naarmate je meer les krijgt op de muziekschool. Eigenlijk zou dat niet mogen en zou het piano spelen ook niet mogen frustreren. Natuurlijk is een foutje soms vervelend, maar als je teveel fouten maakt is het liedje dat je probeert te spelen simpelweg te moeilijk. Zet mij aan een moeilijk stuk van Franz Liszt en het gaat mij ook frustreren! Terwijl ik zeker weet dat als ik je -overdreven gezegd- vader jacob laat spelen, dat dat geen probleem voor je is. Ik denk dat de uitdaging altijd in het les geven is om iets te vinden wat net boven je niveau is zodat je leert, maar het niet te makkelijk is zodat het saai wordt. Je leeftijd lijkt me allerminst het probleem. Wees ook niet te hard voor jezelf en gun jezelf de fouten die je maakt: van fouten leer je immers. Laat het je niet frustreren maar leg het liedje even weg en begin aan iets makkelijkers.

Heb je onze 10 gratis lessen uit de Starterscursus al eens geprobeerd? Hierin leer ik mensen spelenderwijs piano spelen, zodat het blijft motiveren. Ook zijn de stappen tussen de lessen klein, zodat het makkelijk vol te houden is, maar je ongemerkt toch na 10 lessen weer een heel eind verder bent! Deze Starterscursus is gratis en is gebaseerd op akkoorden, omdat ik ervan overtuigd ben dat je makkelijker met akkoorden leert spelen dan met bladmuziek. Later in een vervolgcursus leer je wel een keer bladmuziek spelen. Ik hoop dat ik je met deze tips wat verder kunt helpen en ben erg benieuwd wat je van onze online lessen vind, deze zijn uitstekend te combineren met offline les bij een muziekschool. Zet ‘m op!

Door Boudewijn op 13 december 2016

Hoi, ik heb geen piano maar een Yamaha keyboard met 61 toetsen. Is deze cursus dan ook nuttig?

Door Steven op 4 februari 2017

Jazeker, Boudewijn! Wij raden minimaal een keyboard met 60 toetsen aan. Dus ga ervoor!:) Groeten, Steven

Door Carlos op 19 april 2017

Hallo, na jaren fotograferen en ontwerpen creëren heb ik mijn zinnen gezet op piano leren spelen. Via de zus van mijn vrouw heb ik enkele dagen geleden uitgebreid geoefend op haar akoestische piano. Ik hou van muziek creëren en niet zozeer bestaande muziek leren spelen. Graag wil ik op termijn een elektrische piano kopen om mijn creativiteit om te zetten in mooie pianomuziek. Kunt u adviseren wat ik het beste kan doen? Gewoon oefenen op de piano totdat er iets moois uitrolt of toch bladmuziek leren spelen? Dank voor uw antwoord.

Door Steven op 13 juli 2017

Hallo Carlos, muziek creëren is het mooiste wat er is! En hier hoef je zeker geen bladmuziek voor te kunnen lezen. Bladmuziek wordt juist gebruikt door een componist om een ander te laten zien hoe zijn of haar stuk gespeeld moet worden. Als je zelf dus iets wil maken kun je prima lekker spelen op basis van bijvoorbeeld akkoorden en vrij improviseren. Succes! Groet, Steven

Plaats een reactie

*